[Głosów:0    Średnia:0/5]

Prowadzenie kampanii reklamowych jest bardzo skomplikowanym zadaniem, zwłaszcza dzisiaj, w czasach wszechobecnej konkurencji. Z drugiej strony jednak można wiele czerpać z bardziej doświadczonych przedsiębiorstw, które odniosły sukces na rynku. Okazuje się, że kolory w reklamie odgrywają niemałą rolę, ponieważ oddziałują na ludzką podświadomość.

Barwa jest widzianą przez oko falą elektromagnetyczną w zakresie światła. Niewiele osób jednak zdaje sobie sprawę z tego, że kolory mogą stymulować umysł. Prostym tego dowodem może być fakt, jak byki reagują na kolor czerwony lub fioletowy. Ludzie być może nie mają tak mocnych reakcji, jednak mają je nadal. Dzięki temu marka może budować wizerunek, potęgując swoje działania przez użycie odpowiednich kolorów w kampaniach marketingowych. Znaczenie kolorów w reklamie jest bardzo istotne i łączy się z pojęciem psychologii kolorów.

Psychologia kolorów

Psychologia kolorów to dziedzina nauki zajmująca się reakcjami ludzi na poszczególne kolory. Człowiek bowiem reaguje na określone barwy ze względu na długość ich fal. Cieplejsze, czyli na przykład czerwień i pomarańcz mają większą długość, dzięki czemu dostarczają więcej energii. Powoduje to przyspieszenie metabolizmu i mocniejsze pobudzenie. Zimne kolory natomiast charakteryzują się krótszymi falami, przez co nie wymagają sporych pokładów energii podczas ich przetwarzania, a więc uspokajają i zwalniają metabolizm. Ważny jest również aspekt historyczny, który dotyczy symboliki kolorów. To przez niego bowiem czerwień nieraz kojarzona jest ze złością, biel z czystością. Co ciekawe, hindusi biel mogą kojarzyć negatywnie, ponieważ w tamtej kulturze oznacza śmierć.

Znane marki a poszczególne kolory

Czerwień
Barwa ta jest najbardziej pobudzająca. Człowiek spoglądając na czerwień jest pobudzony do działania, przyspiesza się rytm jego serca. Nie bez powodu w tym kolorze swoje logo prezentują marki, takie jak Coca Cola, KFC, Colgate. Pod wpływem czerwieni ludzie szybciej podejmują decyzje.

Zieleń
Ten kolor natomiast jest związany z naturą i jest najchętniej odbierany przez ludzkie oczy. Stosuje się go, by odprężyć klienta. Przynosi na myśl harmonię i pełen spokój. Świetnie sprawdza się w gastronomi. Tej barwy używa Spotify, Android, Starbucks.

Niebieski
Kolor ten oznacza bezpieczeństwo. Marki używające go stawiają na wysoki poziom, siłę i niezawodność. Niebieski uspokaja, redukuje napięcie. Nie bez powodu najwięcej ludzi na świecie określa tę barwę, jako swoją ulubioną. Niebieskie logo posiada np. Intel, HP, Volkswagen.

Szarość
Barwa ta jest najbardziej neutralna ze wszystkich. Ze względu na brak emocji oznacza dostojność i zamożność. Kojarzy się też z precyzją i wyrafinowaniem. Tego koloru używa Apple, Zara.

Żółć
Jako najjaśniejsza barwa w widzianym spektrum, żółć jest najszybciej dostrzegana przez ludzkie oko. Kojarzy się z ciepłem, optymizmem. Ten kolor jest stosowany przez McDonald’s, Ikeę.

Czerń
Ta barwa kojarzy się z prestiżem. Jest dominująca przez swoją tajemniczość. To właśnie czarne opakowania kojarzą się z najdroższymi. Świetnie działa połączenie czerni ze złotem lub srebrem. Kolor ten jest stosowany przez SONY i Nike.

Koło kolorów

Koło barw jest istotne podczas łączenia kolorów, ponieważ na jego podstawie można wyróżnić kilka technik. Warto stosować przeciwległe sobie barwy, ponieważ te niesamowicie kontrastują, ale też dopełniają się wzajemnie. Dzięki temu otrzymuje się energetyczny efekt. Nierzadko w to koło wpisuje się trójkąt równoboczny. Pokazuje on trzy pasujące do siebie barwy, jednak czasami dobrze jest uznać jedną z nich, jako dominującą w reklamie. Stosuje się także kolory analogiczne, czyli te umieszczone na kole obok siebie. Połączenie to jest doceniane przez ludzkie oko, ponieważ kojarzy się z harmonią i nie „atakuje” oka.

Kolory w reklamie

Wybór koloru do reklamy często uzależniony jest od tego, czym zajmuje się marka i do kogo kieruje swoje działania. Na przykład dzieci doceniają barwy jaskrawe. Sprzedajesz towary luksusowe? Postaw na czerń z delikatnym akcentem innego koloru. Jeżeli natomiast Twoja kampania nastawiona jest na działanie, dobrze wybrać czerwień jako kolor dominujący itd.