[G艂os贸w:0    艢rednia:0/5]

Prowadzenie kampanii reklamowych jest bardzo skomplikowanym zadaniem, zw艂aszcza dzisiaj, w czasach wszechobecnej konkurencji. Z drugiej strony jednak mo偶na wiele czerpa膰 z bardziej do艣wiadczonych przedsi臋biorstw, kt贸re odnios艂y sukces na rynku. Okazuje si臋, 偶e kolory w reklamie odgrywaj膮 niema艂膮 rol臋, poniewa偶 oddzia艂uj膮 na ludzk膮 pod艣wiadomo艣膰.

Barwa jest widzian膮 przez oko fal膮 elektromagnetyczn膮 w zakresie 艣wiat艂a. Niewiele os贸b jednak zdaje sobie spraw臋 z tego, 偶e kolory mog膮 stymulowa膰 umys艂. Prostym tego dowodem mo偶e by膰 fakt, jak byki reaguj膮 na kolor czerwony lub fioletowy. Ludzie by膰 mo偶e nie maj膮 tak mocnych reakcji, jednak maj膮 je nadal. Dzi臋ki temu marka mo偶e budowa膰 wizerunek, pot臋guj膮c swoje dzia艂ania przez u偶ycie odpowiednich kolor贸w w kampaniach marketingowych. Znaczenie kolor贸w w reklamie jest bardzo istotne i 艂膮czy si臋 z poj臋ciem psychologii kolor贸w.

Psychologia kolor贸w

Psychologia kolor贸w to dziedzina nauki zajmuj膮ca si臋 reakcjami ludzi na poszczeg贸lne kolory. Cz艂owiek bowiem reaguje na okre艣lone barwy ze wzgl臋du na d艂ugo艣膰 ich fal. Cieplejsze, czyli na przyk艂ad czerwie艅 i pomara艅cz maj膮 wi臋ksz膮 d艂ugo艣膰, dzi臋ki czemu dostarczaj膮 wi臋cej energii. Powoduje to przyspieszenie metabolizmu i mocniejsze pobudzenie. Zimne kolory natomiast charakteryzuj膮 si臋 kr贸tszymi falami, przez co nie wymagaj膮 sporych pok艂ad贸w energii podczas ich przetwarzania, a wi臋c uspokajaj膮 i zwalniaj膮 metabolizm. Wa偶ny jest r贸wnie偶 aspekt historyczny, kt贸ry dotyczy symboliki kolor贸w. To przez niego bowiem czerwie艅 nieraz kojarzona jest ze z艂o艣ci膮, biel z czysto艣ci膮. Co ciekawe, hindusi biel mog膮 kojarzy膰 negatywnie, poniewa偶 w tamtej kulturze oznacza 艣mier膰.

Znane marki a poszczeg贸lne kolory

Czerwie艅
Barwa ta jest najbardziej pobudzaj膮ca. Cz艂owiek spogl膮daj膮c na czerwie艅 jest pobudzony do dzia艂ania, przyspiesza si臋 rytm jego serca. Nie bez powodu w tym kolorze swoje logo prezentuj膮 marki, takie jak Coca Cola, KFC, Colgate. Pod wp艂ywem czerwieni ludzie szybciej podejmuj膮 decyzje.

Ziele艅
Ten kolor natomiast jest zwi膮zany z natur膮 i jest najch臋tniej odbierany przez ludzkie oczy. Stosuje si臋 go, by odpr臋偶y膰 klienta. Przynosi na my艣l harmoni臋 i pe艂en spok贸j. 艢wietnie sprawdza si臋 w gastronomi. Tej barwy u偶ywa Spotify, Android, Starbucks.

Niebieski
Kolor ten oznacza bezpiecze艅stwo. Marki u偶ywaj膮ce go stawiaj膮 na wysoki poziom, si艂臋 i niezawodno艣膰. Niebieski uspokaja, redukuje napi臋cie. Nie bez powodu najwi臋cej ludzi na 艣wiecie okre艣la t臋 barw臋, jako swoj膮 ulubion膮. Niebieskie logo posiada np. Intel, HP, Volkswagen.

Szaro艣膰
Barwa ta jest najbardziej neutralna ze wszystkich. Ze wzgl臋du na brak emocji oznacza dostojno艣膰 i zamo偶no艣膰. Kojarzy si臋 te偶 z precyzj膮 i wyrafinowaniem. Tego koloru u偶ywa Apple, Zara.

呕贸艂膰
Jako najja艣niejsza barwa w widzianym spektrum, 偶贸艂膰 jest najszybciej dostrzegana przez ludzkie oko. Kojarzy si臋 z ciep艂em, optymizmem. Ten kolor jest stosowany przez McDonald’s, Ike臋.

Czer艅
Ta barwa kojarzy si臋 z presti偶em. Jest dominuj膮ca przez swoj膮 tajemniczo艣膰. To w艂a艣nie czarne opakowania kojarz膮 si臋 z najdro偶szymi. 艢wietnie dzia艂a po艂膮czenie czerni ze z艂otem lub srebrem. Kolor ten jest stosowany przez SONY i Nike.

Ko艂o kolor贸w

Ko艂o barw jest istotne podczas 艂膮czenia kolor贸w, poniewa偶 na jego podstawie mo偶na wyr贸偶ni膰 kilka technik. Warto stosowa膰 przeciwleg艂e sobie barwy, poniewa偶 te niesamowicie kontrastuj膮, ale te偶 dope艂niaj膮 si臋 wzajemnie. Dzi臋ki temu otrzymuje si臋 energetyczny efekt. Nierzadko w to ko艂o wpisuje si臋 tr贸jk膮t r贸wnoboczny. Pokazuje on trzy pasuj膮ce do siebie barwy, jednak czasami dobrze jest uzna膰 jedn膮 z nich, jako dominuj膮c膮 w reklamie. Stosuje si臋 tak偶e kolory analogiczne, czyli te umieszczone na kole obok siebie. Po艂膮czenie to jest doceniane przez ludzkie oko, poniewa偶 kojarzy si臋 z harmoni膮 i nie 鈥瀉takuje鈥 oka.

Kolory w reklamie

Wyb贸r koloru do reklamy cz臋sto uzale偶niony jest od tego, czym zajmuje si臋 marka i do kogo kieruje swoje dzia艂ania. Na przyk艂ad dzieci doceniaj膮 barwy jaskrawe. Sprzedajesz towary luksusowe? Postaw na czer艅 z delikatnym akcentem innego koloru. Je偶eli natomiast Twoja kampania nastawiona jest na dzia艂anie, dobrze wybra膰 czerwie艅 jako kolor dominuj膮cy itd.